Átrium Galéria

Az Átrium Galériát az Átrium emeletén alakítottuk ki, a galéria művészeti tanácsadója Alföldi Róbert. 

Az aktuális kiállítás a színház nyitvatartási idejében ingyenesen látogatható.


Aktuális kiállítás

sz.-REÁL

Azok a bizonyos pártállami idők. A valóság realisztikus ábrázolása. Ahogy azt a Móricka elképzeli. Illetve nem Móricka képzelte, sajnos.
Szóval a valóság egészen specifikusan realisztikus ábrázolása. A valóság, mint nem valóság. A valóság, mint kitalált valóság. A valóság, mint a szocialista valóság.
Azaz egy elképzelt és tűzzel-vassal képviselt valóság.
Azaz nem valóság. Idea. Fájó és agresszív idea. Mai szóhasználattal: valami virtuális valóság. És ennek tükrében, léteznek-e ezek a művek? Mint művek. 
Szoc reál. Sz. Reál. Művek. Abból a bizonyos pártállami időkből. De Művek. (Alföldi Róbert)

Megnyitó: 2018. április 20. 17:00  - a kiállítást megnyitja: Alföldi Róbert és Kolozsvári Mariann művészettörténész
Megtekinthető: 2018. április 20. és június 20. között


Válogatás a sajtómegjelenésekből:


Következő kiállítás

 


Korábbi kiállítások

kocsisimre

Kocsis Imre (1940–2015) festőművész eddig ismeretlen művei a ’70-es évekből – értékesítéssel egybekötött kiállítás

A festőként induló Kocsis Imre az 1960-as évek végén, a magyar grafika virágkorában, engedve a személyiségéből eredő érdeklődésnek, feloldva az önkontroll gátjait, kilépett a végzettsége szerinti szakmai besorolásból. Intenzíven kezdett alkalmazott grafikával foglalkozni. Először organikus és geometrikus formák dinamikus kontrasztjára épülő grafikákat készített, majd következtek a pop-art tanulságokat érvényesítő sorozatok, később pedig a fotót segítségül hívó grafikai lapok. E lapokon a jelképteremtés, az emblematikus kifejezés útjait vizsgálja. A szimbólumteremtés a legfontosabb számára, olyan eszközökkel fogalmaz, melyek többértelműséget adnak, s nyitva hagynak gondolati pályákat, kihasználják és fokozzák az ellentétek összejátszásának asszociációt indító erejét.

Bár elismert grafikus lett, de ezek után is festőnek tartotta magát, újra festeni kezdett, naturálisan leíró, a hiperrealizmus formai megjelenését idéző, fotót és reprodukciót felhasználó festményeket. Így grafikai munkássága jórészt a műterem homályában maradt. Eddig.

Most e kiállítás segítségével beleshetünk a műterembe, felfedezhetjük az elfeledett grafikus Kocsis Imrét, s a néző eldöntheti: mit látni a Kulcslyuk mögött?

Megnyitó: 2018. február 22. 18:00 - A kiállítást megnyitja Petrányi Zsolt művészettörténész.
Megtekinthető: 2018. február 22. és április 15. között


RETRO PC

német sokszorosított művek a ’70-es évekből
többek között Ulrich Baehr, Klaus Böttger, Peter Sorge, Hans-Jürgen Diehl művei
Alföldi Róbert magángyűjteményéből

 
Azok a bizonyos ’70-es évek, meg a ’60-asok. Mintha romantikusan gondolnánk vissza azokra az évekre. Némi nosztalgiával. A kiállításon bemutatott művek nem romantikusan beszélnek azokról az évekről. Kegyetlen valóságvizsgálatot tartanak. Önmagukban is, és a német társadalomban is. Azt látják, amiben élnek. És arról beszélnek. Vizsgálják önmagukat, mint egyént és mint közösséget. Talán nekünk sem ártana… Ezek a művek megmutatják, hogy lehet. – Alföldi Róbert

Megnyitó: 2017. december 3. 18:00 (a kiállítást Petrányi Zsolt művészettörténész nyitja meg)
Megtekinthető: 2018. február 18-ig


Somewhere over the Rainbow

Idealizált színes világok: 1940–1970 színezett fotográfiák
Alföldi Róbert magángyűjteménye és művészi reflexiói

A színezett fotográfia lényege, hogy az általában fekete-fehér fotókat kézi eszközökkel megszínesítik. A színes film és dia megjelenésével viszont azért alkalmazták, hogy drámaivá, vagy még inkább művészivé tegyék a fényképeket. Pasztell ceruzával, akvarellel, olajjal stb. dolgoztak. A színezett fotográfia Hippolyte Bayard-tól (1801–1887) indult és egészen napjainkig nagy előszeretettel alkalmazzák. A legelső színezett dagerrotípiát a svájci festő és grafikus Johann Baptista Isenring nevéhez kötik (1839). Mégis a kézi színezés maradt a legnépszerűbb módszer, egészen a 20. század közepéig, amikor a Kodak bemutatta a Kodachrome színes filmjét. Innentől a színezésnek lassan megváltozott a jelentése és a felhasználása. De a mai napig vannak fotográfusok, akik tovább fejlesztve ezt a technikát, egy különleges művészi hatást érnek el a használatával, rámutatva az idealizmus mögött meghúzódó nyomasztó diktatórikus légkörre.

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.

Megnyitó: 2017. október 14. 17:00 (a kiállítást Gadányi György fotóművész, fotótörténész nyitja meg)
Megtekinthető: 2017. november 30-ig