Átrium Galéria

Az Átrium Galériát az Átrium emeletén alakítottuk ki, a galéria művészeti tanácsadója Alföldi Róbert. 

Az aktuális kiállítás a színház nyitvatartási idejében ingyenesen látogatható.


Aktuális kiállítás

KAZOVSZKIJ 10

10 éve.
Már 10 éve.
Ennyi ideje halt meg El Kazovszkij festőművész. És barát.
Egy másik barát azt mondta, hogy miért nem a 70-et használom. Annyi idős lenne most
Kazovszkij, és a 10 mégiscsak valami tragikus. Hiszen a halál dátumát mutatja. De mégsem. A
10 év azért fontos, mert bennem ugyanolyan élően működnek a művek, amikkel együtt élek. És
Kazo is ugyanolyan élően van jelen a gondolataimban és kvázi az életemben, mintha valóban
élne. Vagyis mintha fizikailag is élne még.
Nem csak festőművész volt, hanem a szó magasztos értelmében Mágus, vagy valami Guru.
Hiányzik. Egyébként, persze, hogy hiányzik.
Nagyon érdekelne, hogy mit festene mostanság, ebben a zűrzavarban.
A kutyát – farkast persze. De még magányosabban? Hova lehet még fokozni a magányt?
Egyébként meg pont oda jutottunk, ahol a magányos farkas – kutya van a képein. Már 20 éve.
Valamit tudott. Mondom, hogy Mágus volt.
Ez a kiállítás egy személyes emlék, és főhajtás és vallomás Kazónak. Tőlem.

(Alföldi Róbert)

 

Megnyitó: 2018. november 22. 18:00 
Megtekinthető: 2018. november 22. és 2019 január 20. között


Válogatás a sajtómegjelenésekből:


Következő kiállítás

 


Korábbi kiállítások

sz.-REÁL

Azok a bizonyos pártállami idők. A valóság realisztikus ábrázolása. Ahogy azt a Móricka elképzeli. Illetve nem Móricka képzelte, sajnos.
Szóval a valóság egészen specifikusan realisztikus ábrázolása. A valóság, mint nem valóság. A valóság, mint kitalált valóság. A valóság, mint a szocialista valóság.
Azaz egy elképzelt és tűzzel-vassal képviselt valóság.
Azaz nem valóság. Idea. Fájó és agresszív idea. Mai szóhasználattal: valami virtuális valóság. És ennek tükrében, léteznek-e ezek a művek? Mint művek. 
Szoc reál. Sz. Reál. Művek. Abból a bizonyos pártállami időkből. De Művek. (Alföldi Róbert)

Megnyitó: 2018. április 20. 17:00  - a kiállítást megnyitja: Alföldi Róbert és Kolozsvári Mariann művészettörténész
Megtekinthető: 2018. április 20. és június 20. között

 

kocsisimre

Kocsis Imre (1940–2015) festőművész eddig ismeretlen művei a ’70-es évekből – értékesítéssel egybekötött kiállítás

A festőként induló Kocsis Imre az 1960-as évek végén, a magyar grafika virágkorában, engedve a személyiségéből eredő érdeklődésnek, feloldva az önkontroll gátjait, kilépett a végzettsége szerinti szakmai besorolásból. Intenzíven kezdett alkalmazott grafikával foglalkozni. Először organikus és geometrikus formák dinamikus kontrasztjára épülő grafikákat készített, majd következtek a pop-art tanulságokat érvényesítő sorozatok, később pedig a fotót segítségül hívó grafikai lapok. E lapokon a jelképteremtés, az emblematikus kifejezés útjait vizsgálja. A szimbólumteremtés a legfontosabb számára, olyan eszközökkel fogalmaz, melyek többértelműséget adnak, s nyitva hagynak gondolati pályákat, kihasználják és fokozzák az ellentétek összejátszásának asszociációt indító erejét.

Bár elismert grafikus lett, de ezek után is festőnek tartotta magát, újra festeni kezdett, naturálisan leíró, a hiperrealizmus formai megjelenését idéző, fotót és reprodukciót felhasználó festményeket. Így grafikai munkássága jórészt a műterem homályában maradt. Eddig.

Most e kiállítás segítségével beleshetünk a műterembe, felfedezhetjük az elfeledett grafikus Kocsis Imrét, s a néző eldöntheti: mit látni a Kulcslyuk mögött?

Megnyitó: 2018. február 22. 18:00 - A kiállítást megnyitja Petrányi Zsolt művészettörténész.
Megtekinthető: 2018. február 22. és április 15. között


RETRO PC

német sokszorosított művek a ’70-es évekből
többek között Ulrich Baehr, Klaus Böttger, Peter Sorge, Hans-Jürgen Diehl művei
Alföldi Róbert magángyűjteményéből

 
Azok a bizonyos ’70-es évek, meg a ’60-asok. Mintha romantikusan gondolnánk vissza azokra az évekre. Némi nosztalgiával. A kiállításon bemutatott művek nem romantikusan beszélnek azokról az évekről. Kegyetlen valóságvizsgálatot tartanak. Önmagukban is, és a német társadalomban is. Azt látják, amiben élnek. És arról beszélnek. Vizsgálják önmagukat, mint egyént és mint közösséget. Talán nekünk sem ártana… Ezek a művek megmutatják, hogy lehet. – Alföldi Róbert

Megnyitó: 2017. december 3. 18:00 (a kiállítást Petrányi Zsolt művészettörténész nyitja meg)
Megtekinthető: 2018. február 18-ig


Somewhere over the Rainbow

Idealizált színes világok: 1940–1970 színezett fotográfiák
Alföldi Róbert magángyűjteménye és művészi reflexiói

A színezett fotográfia lényege, hogy az általában fekete-fehér fotókat kézi eszközökkel megszínesítik. A színes film és dia megjelenésével viszont azért alkalmazták, hogy drámaivá, vagy még inkább művészivé tegyék a fényképeket. Pasztell ceruzával, akvarellel, olajjal stb. dolgoztak. A színezett fotográfia Hippolyte Bayard-tól (1801–1887) indult és egészen napjainkig nagy előszeretettel alkalmazzák. A legelső színezett dagerrotípiát a svájci festő és grafikus Johann Baptista Isenring nevéhez kötik (1839). Mégis a kézi színezés maradt a legnépszerűbb módszer, egészen a 20. század közepéig, amikor a Kodak bemutatta a Kodachrome színes filmjét. Innentől a színezésnek lassan megváltozott a jelentése és a felhasználása. De a mai napig vannak fotográfusok, akik tovább fejlesztve ezt a technikát, egy különleges művészi hatást érnek el a használatával, rámutatva az idealizmus mögött meghúzódó nyomasztó diktatórikus légkörre.

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.

Megnyitó: 2017. október 14. 17:00 (a kiállítást Gadányi György fotóművész, fotótörténész nyitja meg)
Megtekinthető: 2017. november 30-ig