Vaknyugat


...

MARTIN MCDONAGH:

Vaknyugat

testvérháború két részben – a Kultúrbrigád és az Átrium előadása

vaknyugat_plakat_A2
fotók: Mészáros Csaba, plakát: Lakatos Péter

Coleman és Valene, az apjukat nemrég egy különös baleset folytán elvesztett testvérpár egy Isten háta mögötti ír faluban, annak is a legszélén él. A nagy bánat közepette – amelyben a masszív alkoholista helyi pap, Welsh atya szeretne nekik vigaszt nyújtani – mindennapjaik nagy része egymás bosszantásával, hergelésével, átverésével és idegesítésével telik. Mi több: számukra ez maga az élet – mindegy, hogy pástétom leveles tésztában vagy szentszobrocskák vagy képes magazinok vagy hasábkrumplik vagy alkoholtartalmú italok vagy birtok vagy tehenek vagy nők vagy kutyafüle: bármin és bármikor hajba kapnak, összevesznek vagy ölre mennek. Akár a legvégsőkig. Erről szól ez a darab: a bűnről és a szeretetről. Meg arról, hogy van-e élet a halál után? És előtte? Ajánljuk családosoknak és egyedülállóknak, szülőknek és testvéreknek, barátoknak és felebarátoknak, fülig szerelmeseknek és örök ellenségeknek. Főleg embereknek.

Az íróként és rendezőként is ismert ír kortárs alkotó, Martin McDonagh A kripli, a Leenane szépe és a Koponya Connemarában után írta meg Vaknyugat című drámáját 1997-ben, amelyért a cseh színikritikusoktól Alfréd Radok-díjat kapott. A magyar ősbemutatót 2004-ben tartották, a Pesti Színházban, Gothár Péter rendezésében, aki emellett a Radnóti Színház A kripli című, hosszú szériát megélt előadásával is bizonyította: kiválóan érti és interpretálja McDonagh sajátos világát.

Díjak:
• THEALTER Fesztivál Közönségdíja (Szeged, 2013)
• A VIDOR Fesztivál Capitano-díja Gothár Péternek a legjobb rendezésért és Arlecchino-díja Ficza Istvánnak és Rétfalvi Tamásnak a legjobb férfi színészi alakításért (Nyíregyháza, 2013)

Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy az előadás erős hanghatásokat tartalmaz! Megtekintését 15 éven felülieknek ajánljuk.

Korhatár:

15 év

Időtartam:

150 perc

Támogatók:

CHIOSteiner Scenics Armourers SFX

Tanári segédanyag

Szereplők

Coleman Connor Rétfalvi Tamás
Valene Connor Ficza István
Welsh atya Alföldi Róbert
Kicsilány Kelleher Mészáros Piroska


Fordította Varró Dániel
Díszlettervező Gothár Péter
Jelmeztervező Tihanyi Ildi
Világítástervező Pető József
Zene Dragony Gábor
Grafika Lakatos Péter
Öltöztető Lakatos Erika
Kellék: Gáncs Nikolasz
͏Kellék Ruska Robin
Fény Lengyel Zoltán
͏Fény Nagy József
Hang Molnár Zoltán
͏Hang Szabó Szilveszter
Díszletkivitelező Tóth László
Súgó Zsolnay Andrea
Segédrendező Nyulassy Attila
Produkciós menedzser Zsedényi Balázs
Produkciós vezető Ugrai István

Rendező Gothár Péter

Disclaimer:

A színdarab Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével került színre.

Galéria



Kritikák, sajtó

Kritikák

• „ »Erre a városra nem terjed ki a jóisten illetékessége« – mondja Alföldi, amely egyértelműen a jelenre íródik át. De adott esetben a testvérpár értelmetlen háborúzásában is párhuzamot lehet találni a darab világa és a magyar valóság között.” (Fritz Gergely, Tiszatáj Online, 2013. augusztus 6.) Tiszatáj Online

• „Nem megy bele az előadás abba a kínálkozó lehetőségbe, hogy csupán a frázisokat mutassa meg. Emberi sorsokat látunk, akik megpróbálnak igazán tenni, de a nagyon akarásuknak nyögés a vége. Annyira el vannak foglalva a kitűzött fő céljaikkal, hogy nem figyelnek egymásra – ők sem – és így elkerülhetetlen a tragédia.” (Széplaki Nóra, KultOn, 2013. április 1.) Kulton.hu

• „(...) kacagsz, mert nem bírod ki, de pontosan tudod, hogy közelről és távolról sem vicces, amit látsz: csakis valami tragédia, csakis az elválás, a végleges búcsú vethetne véget neki.” (Tóth Kata, Kortárs Online, 2013. március 19.) Kortarsonline.hu

• „Ha színre lép, megtelik élettel az Átrium színpada. Alkoholista tiszteletest játszik nagy önfegyelemmel. Tévelygő lelkek védőangyalaként maga is áldozattá lesz a groteszkre hangolt tragikomédiában.” (Kovács Dezső, Revizor, 2013. április 2.) Revizoronline.com

• „A szöveget és helyzeteket pontosan értelmező előadásban Alföldi Róbert intellektuálisan rendkívül finoman, érzékenyen megemelt Welsh atya alakításához méltó partnerek a Connor fivéreket játszók, a Színművészeti Egyetemen ezekben a szerepekben Gothárral már gyakorlatozott Ficza István és Rétfalvi Tamás, s Mészáros Piroska bumfordian, érdesen kedves Kicsilánya, akiről nem tudható, csalódottságában melyik utat választja majd, a maradást-e, vagy az elmenekülést.” (Szűcs Katalin Ágnes, Criticai Lapok, 2013/03. p.7)

• „Ebben a kétségkívül élvezetes darabban ez a bizonyos puska többször is elsül, de a poént végül mégsem lövi le. Sőt igazából nincs is poén, csak kérdések vannak, azok viszont fontos kérdések.” (Szarka Károly, prae.hu, 2013. február 15.) Prae.hu

• „A tragikomikus, bornírt viszálykodás fölötti gúnykacaj mint össznépi nonszensz jelenik meg.” (Koltai Tamás, Élet és Irodalom, 2013. február 1., p 23.)

• „Az apai örökséget zsarolással kisajátító, katolikus szentek szobrait gyűjtő Valene Ficza István megformálásában kéjeleg a testvére fölötti hatalmaskodásban, Rétfalvi Tamás által megszemélyesített fivére a kisemmizettek és megalázottak gyűlöletéből merít erőt a kisszerű pusztításhoz, kettejük mesterien felépített interakciói adják az előadás tengelyét.” (HVG 2013/4., 2013. január 26., p 38-39.)

• „Csodát ugyan ne reméljünk tőle, de miközben az Átrium ódon, vasvázas ajtaján a kilincset markolásszuk, megcsikordulhat bennük az érzés, hogy talán nem is kéne folyton pusztítanunk egymást. Sem családilag, sem társadalmilag.” (Majoros Sándor, Irodalmi Élet, 2013. január 21.) LINK: Regenytar.hu

• „A rendező ezúttal fiatalabbnak álmodta meg a Connor testvéreket, akik tragédiája így talán még inkább fejbe vágja a nézőt, hiszen bennük a jövő látszik elveszni így, és nem csupán két megkeseredett 40-es párharca elevenedik meg, akik már képtelenek a változásra.” (Bagi Ágnes, CampusOnline, 2013. január 15.)

• „Alföldi Róbert Welsh atya szerepében megragadó őszinteséggel beszél az évek óta dúló kultúrharcról. Egy pontos, szórakoztató előadásban, ahol tudjuk, hiába szül a másik fél szívatása fergetegesebbnél fergetegesebb poénokat, a játék vérre megy.” (Hodászi Ádám, Ellenfény Online, 2013. január 14.)

• „(...) már nem is kell különösebb múlt vagy tapasztalat ahhoz, hogy az ember belezápuljon az életbe.” (Kovács Bálint, Origo/Egyfelvonás, 2013. január 11.)

• „Somehow this play rang the bell to the prehistoric times of two brothers: Cain and Abel which was so tragic. At the same time with all the funniest situations was a reminder of the 20th century’s two famous enemy figures called Tom and Jerry. It all depends what mood we are in, what angle we look at when we watch these awesome actors of the Vaknyugat!” (Aggie Reiter, Rolling in Budapest, 2013. január 10.)

• (…) Két testvér, tulajdonképpen szintén két óriáscsecsemő, képtelen kijönni egymással, de a másik nélkül sem tud élni. Marják egymást rendesen. (...) És közéjük toppan be az elmagányosodott Welsh atya. (...) Idült alkoholista, örökös depresszióban szenved, ahogy Alföldi Róbert megformálja. Nem dülöngél, csak leheletnyit inog, de ez, ahogy Alföldi játssza, felér egy földrengéssel. (...) Két elsőrangú fiatal színész kapott nagy lehetőséget, Rétfalvi Tamás és Ficza István. Szerepük szerint sportot űznek abból, hogy melyikük kerekedik felül, ha úgy tetszik, szobán belül kié a hatalom? És nem tudnak leállni, békétlenségük örök. (…) És itt is van egy nő, Kicsilánynak hívják, Mészáros Piroska alakításában, jelezve, hogy azért neki sem sikerült egészen felnőnie, aki legalább szeretne normális életet élni, férfihoz vonzódni. ” (Bóta Gábor, Népszava, 2013. január 5.)

• „(…) [Gothár Péter] a két testvér röhejesen vérre menő marakodásáról, viccesen morbid gyűlölködéséről szóló történetben katalizátorként ődöngő, alkoholizmustól és lelkiismereti gyötrelmektől szenvedő pap szerepére Alföldi Róbertet állította a két frissen végzett színész mellé, akik már tavalyelőtt is játszották az összeférhetetlen-elválaszthatatlan testvéreket. (...) Természetes komolysággal, mélyen megélt fájdalommal adja az önkínzó, az alkalmatlanságának tudatától szenvedő férfit. Szinte rejtegeti a szöveg humorát, a fontoskodón visszaismételt mondatokban nem a szellem nehézkessége, a leépülés szánalmassága, hanem a reménytelen küzdelem, az egyre fogyatkozó erejű igyekezet, az erkölcsi erő megfeszítése érvényesül.” (Zappe László, Népszabadság, 2012. december 31.)

Sajtó

• Ötvenedszer Vaknyugat (2016. november 18.) Színház.hu
• Vaknyugat 50 (2016. november 18.) Artnews
• Valene anyás, Coleman apás (2016. november 17.) szinhaz.org
• The Lonesome West - theatrical play with English supertitles (2016. április 4.) We Love Budapest
• Mészáros Piroska és Ficza István az ATV Startban (2013. március 28.) Atv.hu
• Pástétom leveles tésztában - gasztro-tanulmány (2013. március 19.) Sajatleveben.blogspot.hu
• Mészáros Piroska a FidelioKlasszikban (2013. február 16.) Fidelio-klasszik
• Rétfalvi Tamás és Zsedényi Balázs a Gazdasági Rádió Kultúrpart című műsorában, 2013. január 30. Kultúrpart
• Teljes hittel működő emberek – Kultúrpart, 2013. január 7.
• Alföldi Róbert munkával ünnepelt – RTL Klub, Reflektor, 2013. január 5.
• Káros az ember hazaszeretetének – interjú Alföldi Róberttel a Vaknyugat próbáján – Kultúrpart, 2012. december 18.
• A Vaknyugat az Átrium Film-Színház első saját produkciója – nol.hu / MTI, 2012. december 18.

Kapcsolódó hírek

Már elérhető az Átrium októberi műsora 2017-08-03 13:47:47

Indul az évad 2017-08-22 10:54:34

Gothár 70 2017-08-28 09:28:31